Sleva až 20%

Využijte akce na všechny dřevěné stromy, které dokonale oživí interiér. Časově omezeno!

Montessori výchova ve škole - Revoluce při výchově miminka
Zajímavosti

Montessori výchova ve škole - Revoluce při výchově miminka

V našem článku se dočtete o životě a překážkách fascinující Marie Montessori. Jaké montessori principy přinesla do vzdělávání, co si z nich můžeme vzít iv dnešní době při výchově dítěte a výběr vhodných montessori hraček.

Obsah článku o Montessori:

  1. Životní příběh Marie Montessori
  2. Princip výchovy podle Marie Montessori
  3. Jak přistupovat při výběru správné Montessori hračce
  4. Výběr vhodných hraček pro správný rozvoj dítěte 

1. Kdo byla vlastně Marie Montessori?

Inspirativní příběh Marie Montessori se začal psát 31. srpna 1870 v Itálii. Jako malá holka měla na svou dobu velmi neobvyklý sen studovat a pomáhat. Jelikož přísná nálada ve společnosti nedovolovala ženám vzdělání, byl to přímo nesplnitelný sen. Podporu nenašla ani v rodině, kde její otec školu vysloveně zakázal. Žena se podle něj měla naučit ženským pracím a věnovat se jen rodině. 

Přesto ji obor medicíny učaroval natolik, že se vzepřela zákazem a přihlásila se na školu. Díky tomuto odvážnému rozhodnutí a tvrdé práci se stala první ženou s titulem doktor medicíny, a to již ve věku 25 let. 

Po skončení školy si vyhrnula rukávy a pustila se do práce se slabomyslnými dětmi. Při léčbě se jako jediná nesoustředila jen na tělesnou stránku dětí, ale hlavně na jejich výchovu. Předpokládala, že podnětné prostředí pomůže dětem dosáhnout vlastní nezávislosti. Vytvářela hračky a pomůcky, kde si děti mohly vybrat aktivity samy. Na všechno jim nechala dostatek času, aby pracovali svým vlastním tempem na základě svých možností. Věnovala se jim individuálně a uplatňovala i meditující chvíle ticha. Její práce přinesla nečekaně velký úspěch. To ji přivedlo ke studiu pedagogiky a psychologie, aby se mohla naplno věnovat i zdravým dětem. 


Maria Montessori s dietatem - Historická fotografie. Zdroj: montessori-ami.org

V chudé dělnické čtvrti otevřela jsem první Dům dětí (Casa dei bambini), kde seskupovala děti ze sociálně slabších rodin, které ale byly duševně zdravé. Zde jim pomáhala správnou výchovou vybudovat lepší život. Děti se musely naučit starat samy o sebe, čímž získávaly pocit sebejistoty. Zavedla jim tzv. cvičení praktického života a pozitivní přístup k budoucímu povolání. Díky různým společným aktivitám je vedla ke vzájemné spolupráci a respektu. Naplno se jí podařilo rozvinout jejich rozumové schopnosti a emocionální stránku osobnosti. 

Splnila si tím velké přání a její úspěchy ve výchově a vzdělávání se rozšířily po celém okolí. Zakrátko nato byly otevřeny další Domy dětí a dočkala se všeobecného uznání. Dokonce mohla konečně začít pracovat jako dětská lékařka. 

Marie Montessori se snažila pomáhat i ženám své doby, které tehdy měly zakázáno volit či kandidovat ve volbách. Jako feministka byla pozvána na mnoho diskusí a kongresů, kde se díky jejím dokonalým komunikačním schopnostem, vědomostem a vždy upravenému vzhledu začalo její učení šířit do celé Evropy. O jejích schopnostech se doslechli až v Americe, kam ji v roce 1915 pozvali, aby vedla kurzy pro učitele a předávala jim své znalosti.

Dřevěné hračky z dílny DUBLEZ se stanou vhodnou edukační pomůckou a také rozvíjejí jemnou notoriku a paměť dítěte:

Dřevěná vkládačka pro děti - Ježek Dřevěná vkládačka pro děti - Ježek
+ 1
Dřevěné vkládačky pro děti
(1)
669 Kč
Dřevěná skládačka pro kluky - Nářadí
+ 9
Dřevěné vkládačky pro děti
(0)
399 Kč
Dřevěná hračka do kuchyňky - Ovoce v poháru Dřevěná hračka do kuchyňky - Ovoce v poháru
+ 1
Dřevěné vkládačky pro děti
(0)
539 Kč

Své výchovně vzdělávací metody chtěla využít pro dobro všech dětí na světě. Proto spolu se svým synem založila Mezinárodní asociaci Montessori AMI, jejímž úkolem bylo propojení všech škol s Montessori pedagogikou a pořádání kurzů. 

2. světová válka zastihla Marii Montessori nepřipravenou a v pokročilém věku. Emigrovala do Indie, protože všechny její školy byly zavřené a literatura spálená. Výchova ke svobodnému myšlení byla v tomto režimu nepřijatelná a nepřípustná.

Tato těžká zkouška ji ale nezlomila. Po skončení války začala své učení šířit od začátku. Na pomoc přišli skoro všichni její bývalí studenti z celého světa, jako živým důkazem jejích schopností. Spolu obnovili zničené organizace a pomáhali lidem po celém světě. Za svou práci byla Marie několikrát nominována na Nobelovu cenu za mír.

2. Princip výchovy podle Marie Montessori

Doposud je hlavním cílem Montessori pedagogiky pomáhat dětem v poznání světa a sebe sama. Princip vzdělávání lze definovat jednou větou: ,,Pomoz mi, abych to mohl udělat sám“. Tuto myšlenku si můžeme vysvětlit jako pomoc učitele (nebo rodiče), který dítě sleduje, pomáhá mu a zasáhne do hry jen v případě, že dítěti hrozí nebezpečí. 

2.1 Montessori aktivity

Dítě se má cítit šťastné i při každodenních činnostech, které odpočívá ve své rodině. Dovolte mu napodobovat rodiče (jak vaříte, pečete, opravujete), začleňujete jej tak do domácího prostředí. Dítě se takto učí dorozumívat a uvědomuje si své vlastní smyslové vnímání. 

Marie Montessori byla vůči dětem vždy otevřena a už od útlého dětství je učila domácím pracím. Zaměřila se hlavně na jednoduché činnosti, jako například utírání prachu. Díky tomu se dítě naučilo udržovat čistotu a pořádek ve své domácnosti. Další skvělou činností je zalévání květin, dítě si tím uvědomí zodpovědnost za rostliny a osvojí si i vztah k přírodě. Proto byste se neměli bát dovolit svým dětem mýt nádoby, prostírat stůl, zasouvat židle nebo je nechat samy zavazovat šňůrky (i když jim to bude trvat 3 krát déle, než kdybyste to udělali za ně). Učíte je tím samostatnosti.

Mezi montessori aktivity řadíme například:

  1. Dřevěné kostky, které děti uspořádají podle velikosti – Děti se díky tomu učí logice, základním geometrickým tvarům a citu.
  2. Porovnávání předmětů podle velikosti a tvarů - Aplikace například prostřednictvím vkládání dřevěným předmětů různých tvarů do šablon. Dítě se učí logickému myšlení. 
  3. Přesýpání různých surovin z misky do misky, přelévání tekutin - Tyto činnosti procvičují prioritně jemnou motoriku, jelikož si dítě musí dávat pozor, aby se sypký materiál nebo tekutina dostala tam, kam má. Kromě jemné motoriky se dítě učí také pozornosti a trpělivosti.
  4. Vybírání surovin pinzetou - Další typ formy procvičování jemné motoriky v dětských prstech.
  5. Zavazování šňůrek, převlékání šňůrek - Děti se hravou formou učí základním činnostem, které jsou potřebné v životě a učí je samostatnosti.
  6. Obkreslování tvarů a písmen - Tato činnost dítě připravuje hravou formou na začátek školy, kde už bude lépe ovládat držení tužky v ruce a učení perem bude pro dítě mnohem jednodušší. Zároveň se učí jemnosti, aby se správně naučil vyvinout tlak tužky při psaní na papír.
  7. Hledání správné cesty v papírovém bludišti - Podobná aktivita může být například i spojování teček jedním tahem, přičemž výsledný efekt by měl vytvořit obrázek. Aktivita učí dítě logickému myšlení a při bludištích i rozvoji paměti.
  8. Puzzle, hlavolamy, vkládačky a skládačky, pexeso - Aktivity vhodné pro různé věkové kategorie v závislosti na obtížnosti. Hravou formou podporují správný vývoj dítěte po mentální stránce. 
  9. Udržování čistoty a pořádku - Aktivity důležité pro budování návyků, režimu a samostatnosti dítěte.
  10. Různé každodenní aktivity v domácnosti - Zapojování do společného rodinného života. Dítě se cítí být více angažovány a začleněny v rodině, což pozitivně ovlivňuje jeho psychiku a pochopení mezilidských vztahů.

Malování barvami jako montessori aktivita
Malování barvami jako montessori aktivita učící děti kreativitě a návykům k čistotě po skončení aktivity. Zdroj: Pixabay

3. Jak vybrat správné Montessori hračky

Samozřejmě, dítě by nemělo jen pomáhat v domácnosti. Hra a výběr správných hraček přinese vašim dětem do života radost a štěstí. Všechny pomůcky by měly být přizpůsobeny věku dítěte, aby zaujaly a podněcovaly jeho fantazii a tvořivost. Klasické vystřihování a malování obrázků je základním prvkem her dle Montessori.

Vždy si zodpovězte základní body při výběru Montessori hraček: 

  • Bude tato hračka rozvíjet a stimulovat dítě, aby si hrálo samé? 
  • Pozná něco přes tuto hračku? Případně: Naučí se něco nového?
  • Vyvolá v něm radost? Touží po ní už delší dobu? 
  • Je výhodná po kvantitativní i kvalitativní stránce?
  • Je adekvátní k věku mého dítěte? 
  • Bude možné používat delší časové období? 
  • Je estetická a funkční? 

Nesmíme zapomínat, že dítě se při hře učí a hlavně poznává svět kolem sebe. Hra má především procvičit základní smysly, a to zejména zrak, hmat, sluch, má podporovat paměť a také představivost. 

My v DUBLEZ jsme na to mysleli, a proto jsme přinesli na trh originální, dřevěné montessori hračky, které jsou nejen edukativní a rozvíjejí jemnou notoriku, ale jsou také ekologické a vyrobeny ze dřeva :

Dřevěná Montessori hračka - Zvířátka Dřevěná Montessori hračka - Zvířátka
+ 1
Dřevěné vkládačky pro děti
(2)
539 Kč
Dřevěná edukační hračka - Ovoce Dřevěná edukační hračka - Ovoce
+ 1
Dřevěné vkládačky pro děti
(1)
539 Kč
Dřevěná interaktivní hračka - Dinosauři Dřevěná interaktivní hračka - Dinosauři
+ 1
Dřevěné vkládačky pro děti
(0)
589 Kč

Hlavní přínos vhodně zvolené hračky pro rozvoj dítěte:

  • Správná hračka rozvíjí hrubou motoriku prostřednictvím pohybu.
  • Jemnou motoriku rozvíjejí pomůcky, které jsou zaměřeny na pohyby dětských prstů a zápěstí.
  • Měla by mít dostatek podnětů k vnímání zrakem, aby rozvíjela fantazii a představivost.
  • Ideální hračka má rozvíjet inteligenci, logiku, emocionální stránku a estetické cítění dítěte.

4. Vhodné Montessori hračky pro děti

Dítě při správně zvolené hračce absorbuje obrovské množství zkušeností, podnětů a poznatků. Abyste uměli jednoduše vybrat hračku pro vaše dítě, přinášíme vám základní rozdělení Montessori hraček.

4.1 Didaktické Montessori hračky

Jedná se především o puzzle, kostky, stavebnice, pexesa a hlavolamy. Ne nadarmo mají své využití v každé mateřské škole. Představují něco mezi učební pomůckou a hračkou. Tyto Montessori hračky jsou prostředkem učení v té nejpřirozenější formě. Nutí děti přemýšlet a podněcují je k tvůrčí činnosti. Učí se také správné manipulaci s hračkami. Rozvíjejí u dětí jemnou motoriku, koordinaci „ruka – oko“, procvičují paměť a soustředění. Rozvíjejí inteligenci a nutí dětský mozek, aby přemýšlel. 

Pokud přemýšlíte nad dřevěnými eko puzzly, které budou rozvíjet nejen paměť, ale jsou také vhodnou edukační pomůckou, doporučujeme sáhnout po dřevěných puzzle z naší dílny DUBLEZ :

Dřevěné skládací puzzle - Zvířátka džungle Dřevěné skládací puzzle - Zvířátka džungle
+ 1
Dřevěná hračka pro děti - Zvířátka farmy Dřevěná hračka pro děti - Zvířátka farmy
+ 1
Dřevěné PUZZLE - Mapa okresů Slovenska Dřevěné PUZZLE - Mapa okresů Slovenska
7
+ 2
Nástěnné mapy Slovenska na zeď
(0)
od 1 029 Kč
Dřevěné PUZZLE - Mapa okresů Česka Dřevěné PUZZLE - Mapa okresů Česka
4
+ 2
Nástěnné mapy Česka na zeď
(2)
od 979 Kč

4.2 Dřevěné Montessori hračky pro děti

Dřevěné hračky plní estetickou funkci a budují kladný vztah k přírodě, společnosti a umění. U nás v e-shopu naleznete spoustu dřevěných hraček s různou tématikou a principy Montessori. 

Naše Montessori dřevěné hračky jsou okouzlující a vyjímečné, skládají se z různých tvarů, a proto jsou ideální pro rozvoj pozornosti, myšlení, vnímání, paměti, kreativity, jemné motoriky, trpělivosti a rozvíjejí slovní zásobu. Dřevěné hračky jsou prakticky nezničitelné a bezpečné. Navíc chrání životní prostředí. 

Všechny naše hračky splňují obecné požadavky Montessori:

  • Snadno udržovatelné a hygienické – Všechny hračky jsou vyrobeny ze dřeva, které není zdraví škodlivé, jsou bezpečné a nemají ostré hrany. Děti se s nimi nemohou poranit ani ublížit jiným. Povrch hračky je hladký, jemný a příjemný na dotek. Navíc lze snadno vyčistit vlhčenou utěrkou a vydezinfikovat. 
  • Naplňují základní pedagogické osnovy – Hračky rozvíjejí osobnost a tvořivost dítěte, uspokojují jeho touhu po hře a povzbuzují jej k samostatnosti a seberealizaci. Podporují tím zdravé sebevědomí dítěte. 
  • Estetičnost - Dřevěné skládačky zaujmou svým tvarem, barvou a rozvíjejí u dítěte smysl pro krásu a estetický vkus.

Dítě hrající si s dřevěnou hračkou
Dítě hrající si s dřevěnou hračkou. Zdroj: Pixabay.com